Thursday, June 9, 2011

INTERLOK



Pernah menggemparkan negara kita oleh kaum India yang mengatakan bahawa buku ini merendahkan martabat mereka sebagai kaum India jadi aku pun cuba mendapatkan buku ini tapi disebabkan terlalu banyak bangkangan dari kaum ini buku Interlok ini tidak dapat diedarkan di Sekolah Menengah sebagai buku rujukan untuk pelajar tingkatan 5.

Tapi setelah cuba bertanya dengan rakan dan sesiapa sahaja yang ada naskah ini akhirnya aku mendapat naskah asal ( seperti yang kita semua sedia maklum...naskah ini telah diubahsuai dan disusun semula beberapa ayat yang tidak menyinggung perasaan kaum India) . Terima Kasih kepada beliau kerana memberi aku naskah ini untuk mencari jawapan mengapa ia sangat sensitif kepada kaum India.

Masih dimuka surat 181 aku harap dapat menghabiskan naskah yang setebal 418 muka surat ini dan membuat kesimpulan sendiri berdasarkan pemahaman aku terhadap naskah yang telah dikarang oleh Sasterawan Negara Dato' Abdullah Hussain ini.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin